alpen zwitserland 2

Non profit sector

NGO – Beheer van natuurgebieden en cultuurhistorische gebouwen

Na een onverwacht en ook kort na elkaar aandienend vertrek van twee uitvoerend directieleden (CEO en CFO) van de driekoppige directie wordt door het bestuur van deze grote NGO gekozen voor een op de korte termijn te realiseren externe interim invulling van de CFO positie.


Als interim directeur financiën en bedrijfsvoering verantwoordelijk voor de adequate voortgang van de organisatie op het gebied van financiën, planning & control, vermogensbeheer, ICT en informatiemanagement, inkoop, juridische zaken en operational audit. Een groot werkterrein, dat bovendien extra aandacht vraagt rondom de haperende voortgang van een omvangrijk IT project. Ook enkele veranderingen in het MT van financiën en bedrijfsvoering begeleid. Alle complexe financiële stuurinformatie, zoals budget voor het nieuwe jaar, meerjarenplannen voor de jaren daarna en financiële updates lopend jaar met het team van financiën en bedrijfsvoering opgeleverd en gepresenteerd aan bestuur en leden(raad) van de NGO.


Collectieve Beheerorganisatie Auteursrechten - financiële leiding in tijd van zwaar bestuurlijk onderzoek

De organisatie staat onder grote spanning als gevolg van een bestuurlijke crisis ontstaan door vermoedens van vooral financieel-administratieve fraudes.


Als Interim Finance Manager en Acting CFO het onderzoek naar de vermeende fraudes gevolgd, (mede) geïnterpreteerd en herleid naar de feitelijke impact op de balans, de resultatenrekening en de diverse (kosten) ratio's. Voorlopige en definitieve implicaties in jaarverslaggeving, in samenspraak met directie, bestuur, controlerend accountant en overige partijen, gecoördineerd en hierover (financiële) verantwoording afgelegd in ledenvergaderingen en bij de externe toezichthouder (College van Toezicht Auteursrechten). Tegelijk discussies in gang gezet over structurele aanpassingen in de corporate governance van deze collectieve beheerorganisatie, mede in samenhang met de externe toezichthouder. Definitieve jaarstukken opgeleverd met goedkeurende accountantsverklaring, waarna ook vaststelling in de ledenvergadering kon plaatsvinden met decharge voor bestuur en directie.