alpen zwitserland 2

Bouw, Transport en Contractonderhoud.

Bouwonderneming - Reorganisatie

De onderneming is actief in een specifiek deel van de infrastructuur- en onderhoudsmarkt. Deze markt is structureel geraakt door overheidsbesparingen en een daarmee samenhangend gewijzigd aanbestedingsbeleid voor met name de onderhoudsmarkt. Hierdoor zijn niet alleen bouw- en onderhoudsvolumes verlaagd, maar is ook het prijsniveau blijvend verlaagd. Dit proces zal in de komende jaren verder intensiveren. Als interim CFO de reorganisatie ondersteund, management informatie verbeterd, concern rapportages gecontinueerd, een nieuw 2-jaren business plan opgesteld, gebaseerd op de aangepaste organisatie en verbeterde kostenbeheersing op projecten en service contracten én een blauwdruk opgesteld voor een grondige aanpassing van de financiële afdeling, gericht op Operational Excellence in Finance.


Service & onderhoudsbedrijf - project gericht op Operational Excellence

Een groot service en onderhoudsbedrijf in de transportsector (circa 3000 fte) heeft door de jaren heen haar financiële planningsproces complex, arbeidsintensief, tijdrovend en inflexibel gemaakt. De complexiteit is mede ontstaan door de introductie van vele Business Units met een eigen resultatenrekening en balans. Deze Business Units werken hoofdzakelijk voor elkaar. D.w.z. er is nauwelijks activiteit voor derden. Het intercompany verkeer is omvangrijk, arbeidsintensief en door de ingebrachte complexiteit foutgevoelig geworden. Het bedrijf wil de focus binnen de totale bedrijfsvoering kantelen van de Business Units naar de primaire kostendragers (dit zijn de service - en onderhoudsobjecten). Met deze aanpak wordt beoogd het kader te creëren waarmee kosten en opbrengsten integraal in de volledige bedrijfsketen gemonitord kunnen worden, in plaats van niet transparante rapportages per (intern opererend) bedrijfsonderdeel.


Als Directeur Corporate Control en in nauwe samenwerking met een deel van de financiële en BI (Business Intelligence) organisatie een bedrijfsbreed project geleid om het (financiële) planningsproces sterk te vereenvoudigen, resultaten daarmee transparant en beter beheersbaar te maken en de planningsuitkomsten sneller te kunnen aanpassen naar nieuwe bedrijf- en marktomstandigheden. Deze projectresultaten zijn gerealiseerd in combinatie met het opleveren van de gangbare maand- en kwartaalrapporten en een nieuw jaarbudget.