alpen zwitserland 2

Herkent u (een combinatie van) deze signalen?

  • Omzet en resultaat steunen vooral op oude producten, klanten of markten. Producten, markten, afzetkanalen en klanten worden niet of nauwelijks vernieuwd of aangevuld.
  • Omzetgroei wordt niet (meer) gerealiseerd, wellicht is er een dalende lijn. Resultaten blijven met kostenverlagingen amper op peil.
  • Er is sprake van een hardnekkige overcapaciteit, d.w.z. structurele onderbenutting van beschikbare capaciteit.
  • Er wordt veel tijd besteed aan het oplossen van steeds terugkerende problemen.
  • Uw organisatie wordt beheerst door het oplossen van problemen en komt niet toe aan het benutten van kansen.
  • Klanten worden vaak te laat, onvolledig of onjuist beleverd. Dit wordt opgelost met (veel) extra inspanning en daarmee zichtbare, maar ook veel onzichtbare (faal)kosten.
  • Er is weinig aandacht voor de verbetering van producten, diensten of de behoeften van uw klant.
  • Uw leveranciers bellen vaker voor onbetaalde rekeningen dan voor nieuwe orders.
  • Klanten krijgen steeds meer korting voor versnelde betaling of voor vooruitbetalingen.
  • De gesprekken met de bank zijn niet gericht op nieuwe plannen, maar worden beheerst door zorgen over nakoming verplichtingen en het bieden van zekerheden.
  • Cijfers vallen (weer) tegen, waardoor het deponeren van jaarcijfers wordt uitgesteld.
  • Er is veel discussie over teleurstellende resultaten, maar er ontstaat geen gemeenschappelijke visie over de oorzaken en over een aanpak om te komen tot blijvende verbeteringen.
  • Er wordt veel gesproken over veranderingen, maar er wordt weinig of niet (gezamenlijk) gewerkt aan concrete veranderingen.
  • De organisatie wordt bewust of onbewust beperkt geïnformeerd over de ontwikkelingen van het bedrijf; successen worden niet meer met elkaar gedeeld en gevierd.